גידול ילד אוטיסט

גידול ילד אוטיסט
גידול ילדים הוא ללא ספק אחת החוויות המשמעותית ביותר בחייה של כל משפחה. מדובר במשימה לא פשוטה, הכרוכה בוויתור על צרכים אישיים, נתינה אינסופית, חרדות ועוד, כפי שלמדתי על בשרי. משימה זו הופכת למורכבת הרבה יותר כאשר מדובר בגידול של ילד אוטיסט. גידול של ילדים בעלי צרכים מיוחדים מציב בפני ההורים אתגרים מורכבים במיוחד כמו ההתמודדות עם העיכוב ההתפתחותי, הבא לידי ביטוי בדרכים כמו קשיים בתקשורת, התנהגות חריגה ורגישות יתר או תת רגישות של החושים. בנוסף, ילדים אוטיסטים עלולים לסכן את עצמם ואת סביבתם בפעולות מסוכנות, לסבול מפרצי זעם ואלימות שמקורם בקשיי תקשורת, להתכנס בתוך עצמם, לחזור על פעולות מסוימות באופן אובססיבי, לסבול מקשיים חברתיים ולהתקשות בשימוש בשפה עד אי יכולת מוחלטת לתקשר באמצעות שפה.

על פי הספרות המקצועית תהליך ההתמודדות של הורים המגלים כי עליהם להתמודד עם גידול של ילד אוטיסט, נחלק לארבעה שלבים: אבל, הכחשה, רגשות מעורבים וקבלה. השלב הראשון, של האבל, מתרחש לאחר האבחון ובמהלכו מעכלים ההורים את העובדה כי הילד לו ציפו הוא ילד אוטיסט, וכי המשפחה תצטרך לשנות את סגנון החיים שלה כדי לטפל בו. השלב השני אותו עוברים הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים הוא ההכחשה – סירוב מוחלט לקבל את הדין. בעקבותיו מגיע שלב הרגשות המעורבים שבמהלכו כעס, תסכול ואשמה, משתלבים באהבה ודאגה לשלומו של הילד. לאחר שלושת השלבים הסוערים הללו, מגיע השלב הרביעי בו מקבלים הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים את המצב ומתחילים לתכנן את דרכם החדשה.

בשונה מטיפול במחלות שונות, טיפול באוטיזם והתמודדות עם גידול ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוא תהליך מתמשך, רצוף עליות ומורדות, הכולל, בנוסף להתמודדות גם מטלות קונקרטיות וגם את הצורך להבין לעומק מה זה אוטיזם. כמו כן נאלצים ההורים להתמודד עם ההיבטים הרגשיים העמוקים שהם חלק בלתי נפרד מהטיפול באוטיזם ומהחיים המשותפים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים זקוקים לסיוע בתחומים שונים לאורך כל הדרך, וישנם לא מעט פסיכולוגים, קלינאי תקשורת ומומחים בתחומים נוספים, אליהם פונים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לצורך ייעוץ. כאם לעידו, לילד שאובחן בגיל שלוש כילד אוטיסט, אני חולקת בהרצאתי 'המסע של חיי', את סיפור חיי כאם לילד בעל צרכים מיוחדים וחושפת את חלק מהדרך שעשינו יחד.

לאחר שהחלטתי לצאת למלחמה באוטיזם פתחתי במאבק אישי בלתי מתפשר רווי בלמידה, התמדה, פריצת גבולות, עליות ומורדות. יחד אנחנו קוצרים מדי יום ניצחונות חדשים, ועידו שהוא היום בן עשרים ואחת, הפך עם השנים למורה הרוחני של עצמו. הוא חי חיים מלאים, כמעט כמו כל צעיר אחר בגילו, מאתגר את עצמו מדי יום באתגרים חדשים וגובר עליהם ומבחינתו, אין דבר שהוא לא מסוגל לעשות. את האופטימיות, הידע והתובנות שלי אני חולקת לא רק עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים שהתמודדות עם טיפול באוטיזם הוא חלק מחייהם אלא עם כל מי שיכול לשאוב מהם השראה ונחמה.